Thursday, February 15, 2007

פופובסקי סטניסלב ומריה


POPOWSKI, Stanislaw (1894-1953) physician POPOWSKI, Maria (1897-1969) wife
פופובסקי סטניסלב ומריה – חסידי אומות העולם
דר' פופובסקי היה אחד מ-54 רופאים חברים בוועד רופאים דמוקרטים וסוציאליסטים. הועד המחתרתי הוקם בוארשה ב-1940 ופעל עד 1944. היה זה ארגון עצמאי אליו השתייכו החשובים בין העוסקים ברפואה. הארגון כלל גם 6 סטודנטים לרפואה ו-7 אחיות. שמות כולם מופיעים בספרם של Bartoszewski's & Lewin's. מטרתו של הארגון הייתה התנגדות לפולש, שלילת התעמולה הנאצית, איסוף הוכחות למעשים נפשעים שנעשו בשירות רפואי נאצי ותכנון רפואה לאומית בפולין אחרי המלחמה.
חברי הועד טיפלו בלוחמים פצועים, עזרו ליהודים בגטו ובצד ארי: ספקו תרופות לגטו והסתירו יהודים ,ספקו ניירות אריים. מסוף 1941 ועד אביב 1944 הועד הוציא בולטין בשם 'אל"ף בי"ת רפואי' "Abecadlo Lekarskie" שחולק בבתי חולים לסוגיהם. הפרסום הסודי קרא לרופאים פולנים לא לתפוס מקומות עבודה של רופאים יהודים מבלי לבוא איתם להסכם. ציטוט : "פולנים ויהודים נאורים צריכים לראות אחד את השני כשותפים במלחמה נגד אויב משותף ...גזענות ושיטותיה הלא הומניות צריכה להיות זרה לרופא שתפקידו הבסיסי הוא לבוא לעזרת אדם בלי התייחסות לגזעו או מוצאו הלאומי...."
דר' פופובסקי ואשתו מריה הסתירו בביתם מספר רופאים יהודים. ביניהם היה פרופ' הנריק ברוקמן Henryk Brokman ויאנינה סטרליג Janina Sterling , בתו של דר' סברין סטרלינג. בביתם הוסתרה ביאנקה פרלמוטר Bianka Perelmuter בת 14, חברתה של בתם הננה Hanna.
על מעשיהם קבלו תואר חסידי אומות העולם.

No comments: